numery kierunkowe miast wojewódzkich

Menu

Patrzysz na wypowiedzi znalezione dla zapytania: numery kierunkowe miast wojewódzkich





Temat: Od dziś dłuższe numery telefoniczne
Ja tylko się chcę upewnić czy aby dobrze to zrozumiałam... Polska jest podzielona na województwa i tam są różne numery między wojewódzkie ale po co wykręcać kierunkowy do sąsiadki skoro mieszka w tym samym mieście?

Ja na początku miałąm problem tutaj się przyzwyczaić bo tu jest tak: w moim mieście wykrencam tylko numer domowy osoby do której dzwonię, gdy dzwonie do koleżanki z tego samego landu ale z innego miasta, np. do Riolki to muszę dodać numer kierunkowy jej miasta a potem jej domowy ale to dlatego iż tutaj każde miasto ma swój numer kierunkowy... Wiec tym bardziej nie rozumiem co mi daje że dzwoniąc w polsce do kolezanki która mieszka w Raciborzu i ma numer 555-55-55 że dodam tam kierunkowy z woj. sląskiego i ten numer bedzie wtedy: 032-555-55-55? Przeciesz koniec końców to jest to samo.... Bezsensu...



Temat: Moj kierunek - nowa usluga w POP - non press reless


Coś na wzór niemieckiej opcji taryfowej Ortstarif. Wybrany numer
kierunkowy
do dowolnego miasta, nie jest wymagany koniecznie taki, w którym
mieszkasz
(możesz więc wybrać dowolny z obecnych). Nie dotyczy oczywiście nr
kierunkowych 50 oraz 60. Na ile będzie to działać na zasadach, które
opisałem - nie wiem. Wszystko zależy od PTK.

[ maciej ]


i bedzie znizka na dane numery kierunkowe do wojewodztwa??? aa blisko
siebie od razu off...







Temat: Wielkopolska chce mieć jeden kierunkowy
Za dzisiejszą Gazetą Poznańską str. 3.
Wojewoda wielkopolski rozpoczął akcję "Wielkopolska 0-61".

"Wczoraj wojewoda Andrzej Nowakowski podpisał pismo w tej sprawie do
wicepremiera, ministra infrastruktury Marka Pola."

Oczywiście tepsie to nie na rękę i próbuje wszelkich sposobów, by zagmatwać
sprawę.
"Zmiana numerów rodzi pewien chaos" - rzecznik tpsa.
"To nie będzie tak, że zrobimy pstryk i przełączymy numery. Dziś przy
zwykłym przełączeniu centrali trzeba rozwiązać wiele problemów, zmiana
numerów kierunkowych będzie o wiele większym przedsięwzięciem. Trzeba by ją
przeprowadzić w całym kraju. - uważa Piotr Kostrzewski"
Oczywiście wymiana oprogramowania to dla tepsy problem nie do pokonania (tak
jak wszystko, co trzeba zrobić porządnie, rzetelnie i szybko oraz wszystko
co wymaga myślenia) : ). Przy okazji uporządkowali by sobie numerację.
GP kończy artykuł słowami:" Czyżbyśmy przed numerem telefonu musieli
wpisywać 0 15? Oczywiście z prefiksem?"
I jeszcze krótka notka:" Operację ujednolicania numerów Wielkopolska już raz
przeszła. Kiedyś, aby dodzwonić się do dawnych miast powitowych na terenie
województwa trzeba było wcześniej wybrać 0 i trzycyfrowy numer kierunkowy.
Ten numer zlikwidowano, a w zamian dodano 2 lub 1 cyfrę do oryginalnych
numerów. Np. jeszcze w 1998 dzwoniąc do Śremu z Poznania tzreba było wybrać
kierunkowy 0667 i pięciocyfrowy nr abonenta. Teraz wystarczy przed numerem
dodać 28, a kierunkowego już się nie wybiera."

tor





Temat: Wielkopolska chce mieć jeden kierunkowy

/.../


I jeszcze krótka notka:" Operację ujednolicania numerów Wielkopolska już raz
przeszła. Kiedyś, aby dodzwonić się do dawnych miast powitowych na terenie
województwa trzeba było wcześniej wybrać 0 i trzycyfrowy numer kierunkowy.
Ten numer zlikwidowano, a w zamian dodano 2 lub 1 cyfrę do oryginalnych
numerów. Np. jeszcze w 1998 dzwoniąc do Śremu z Poznania tzreba było wybrać
kierunkowy 0667 i pięciocyfrowy nr abonenta. Teraz wystarczy przed numerem
dodać 28, a kierunkowego już się nie wybiera."


Dokładnie. Dzwoniąc do Poznania wykręcałem 061, a znajomi do mnie
0667. Teraz jak mam "tylko" 28 przed numerem, to niektórzy
zastanawiają się dokąd to jest numer (czy jeszcze należę do strefy
poznańskiej)... :-)))





Temat: darmowe rozmowy lokalne w Stanach
Muszę obalić mit jakoby w Stanach połączenia lokalne były darmowe.
Owszem niby są, ale nie w takim sensie jakim były by w Polsce,
gdzie do połączęń lokalnych wlicza się całą strefę numeracyjną wielkości
województwa sprzed reformy.
Tam natomiast w książce telefonicznej jest wykaz 3 cyfrowych wyróżników
central i sposób taryfikacji,
np z numeru 351-xxxx można zadzwonić za darmo na numery 350-xxxx,
351-xxxx, 352-xxxx
ale 353-xxxx już jest płatne! Dzwoniąc z przedmieścia do centrum, czy na
drugi koniec miasta muszę zapłacić.
Ciekawa sprawa jest z numerami kierunkowymi, czasami jedno miasto ma ich
kilka i tak dzwoniąc z przykładowego numeru 781-555-xxxx na numer
917-444-4444 który może być nawet u sąsiada za ścianą musimy zapłacić za
połączenie.
Ciekawostka, telefony komórkowe mają kierunkowy taki sam jak rejon w
którym zostały zakupione, połaczenie taryfikowane jest jak za lokalną,
ale płaci także osoba odbierająca telefon komórkowy, stąd niechęć
Amerykanów do podawania numerów swoich komórek ;)




Temat: darmowe rozmowy lokalne w Stanach
stany....  wydaje mi się że w rosji do dzisiaj połączenia lokalne są
bezpłatne, byłem tak wprawdzie kilka lat temu...


Muszę obalić mit jakoby w Stanach połączenia lokalne były darmowe.
Owszem niby są, ale nie w takim sensie jakim były by w Polsce,
gdzie do połączęń lokalnych wlicza się całą strefę numeracyjną wielkości
województwa sprzed reformy.
Tam natomiast w książce telefonicznej jest wykaz 3 cyfrowych wyróżników
central i sposób taryfikacji,
np z numeru 351-xxxx można zadzwonić za darmo na numery 350-xxxx,
351-xxxx, 352-xxxx
ale 353-xxxx już jest płatne! Dzwoniąc z przedmieścia do centrum, czy na
drugi koniec miasta muszę zapłacić.
Ciekawa sprawa jest z numerami kierunkowymi, czasami jedno miasto ma ich
kilka i tak dzwoniąc z przykładowego numeru 781-555-xxxx na numer
917-444-4444 który może być nawet u sąsiada za ścianą musimy zapłacić za
połączenie.
Ciekawostka, telefony komórkowe mają kierunkowy taki sam jak rejon w
którym zostały zakupione, połaczenie taryfikowane jest jak za lokalną,
ale płaci także osoba odbierająca telefon komórkowy, stąd niechęć
Amerykanów do podawania numerów swoich komórek ;)






Temat: Rozmowy międzymiastowe - do 100km czy powyżej?
jakij taryfie ? tpsa?

odległośćna mapie (chyba 1:100 000) w linii prostej pomiędzy siedzibami OT
(na nasze tłumacząc pomiędzy miastami stolicami powiatów) dla połączeń
miejscowych

dla międzymiastowych: odległość w linii prostej na mapie (skala jw) pomiędzy
miastami - Strefami Numeracyjnymi. Tłumacząc na nasze: Strefa Numeracyjna to
obszar dla którego mamy taki sam numer kierunkowy w połączeniu
międzymiastowym (praktycznie strefa numeracyjna = stare województwo z kilkom
a wyjątkami)
zatem jeżeli odległośc w linii prostej pomiędzy byłymi miastami wojewódzkimi
jest mniejsza od 100 km lub większa od 100 km to mamy taką taryę na obszarze
całego byłego województwa.

Wszystko to jest w jakiś zarządzeniach itp, ale chyba trudno do nich
dotrzeć.

Tak jest w tpsa, i podobnie u operatorów, ale niekoniecznie tak.

Waldek



| w taryfie telekomunikacyjnej są takie kategorie:

| 1. połączenia miejscowe, strefowe do 25 km
| 2. połączenia międzymiastowe 25-100 km
| 3. połączenia międzymiastowe powyżej 100 km

| Jak odróżnić 2. od 3. , czy są to odległości w linii prostej m-dzy
| abonentami, czy może są to odległości liczone wzdłuż drutów, czy też
| może odległości między centralami, albo jeszcze coś innego?

Chodzi o odleglosc w linii prostej pomiedzy centralami ACMM a dokladniej
miedzy miastami, w ktorych sie one znajduja.

Pozdrawiam.

Lechu






Temat: dokladniejsza baza niz ripe.net




| Przy neosach nie pamiętamy żeby można było sprawdzić region czy miasto.
| Przy DSL-ach funkcjonuje to super.

Owszem poprzednie klasy mają przypisane miasto wojewódzkie, albo z
głównym węzłem, nie wiem jak to działa
bo np Elbląg jest widoczny jako Gdańsk
ja akurat jestem z Poznania, ale równie dobrze ktoś z Kalisza czy Piły
pewnie też będzie tak widoczny
tu przykładowe info z Ripe na temat Neo
inetnum:         83.27.0.0 - 83.27.255.255
netname:         NEOSTRADA-ADSL
descr:           Neostrada Plus
descr:           Wroclaw
country:         PL


Zalezy od wielkosci danego osrodka, no i od historycznych uwarunkowan
(podobnie jak z dawnymi numerami kierunkowymi - nie odzwierciedlaly
wprost mapy geograficznej, a tylko rozrastajace sie sieci 'metropolii'
tkaich jak Krakow, Katowice, Gdansk , Wroclaw ...etc)





Temat: 1033 - oszpecanie Głównego Miasta. Walczmy z tym!






| Witam,

| Byłem zdruzgotany - wyszedłem na spacer pooddychać rozgrzaną atmosferą
| pięknego miasta, a trafiłem do centrum hali targowej MTG.

| Rozumiem, że wszyscy potrzebują pieniędzy, Teatr, Muzea, itp. ale
dlaczego
| mamy odstraszać turystów i siebie samych.

| W Wenecji (znów ktoś mnie będzie szarpał po kostkach) rusztowania są
| poprzykrywane wizerunkami fragmentów remontowanych budowli. Z daleka i
na
| zdjęciach nic nie widać. Atmosfera jest nienaruszona. Można na takim
| bilboardzie umieścić logo sponsora i owszem czemu nie.

W Wenecji maja kase na renowacje, u nas jej nie ma.

Pociesz sie ze taki koszmarek zostal zdjety z jednej strony Zbrojowni i to
co sie ukazalo jest warte tego zeby przez jakis czas byl tam jakis kowboj
od
papierosow, numer kierunkowy, czy kapsel Specjala.

AO


Pieniądze na renowację to inna sprawa. Reklamy są robione za prywatne
pieniądze. Skoro władze miasta decyzjami administracyjnymi wymuszają np.
likwidację szyldów czy przeganianie grajków to mogą  również wymusić
estetykę reklam. Jest przecież wojewódzki/miejski Konserwator Zabytków,
Architekt Miejski itp., który ma co nieco do powiedzenia na temat wyglądu
Miasta.

Osobiście wolę widzieć resztki dawnej świetności nawet na sypiącej się
ścianie niż papierochy...
JL





Temat: Tzw. Amerykanski plan numeracji


| Jaka jest różnica? W Polsce w obrębie jednego województwa masz jeden
| kierunkowy i jedną strefę opłat - wszystkie są "local". Czyli wiesz, że jak
| kręcisz 7 cyfr, to zapłacisz 1 imp. za 3 minuty. Jak dasz 0+kier+7cyfr to
| masz międzymiastowy.

Nie do konca.
Ja u siebie wszystkie xxxxx, 059 xxxxxx, 0593 xxxx, 0595 xxxx
mam jako polaczenie lokalne (tak taryfikowane).


Dokladnie!

Np w woj. Katowickim jest jakies miasto (chyba chodzi o Chrzanow ale glowy
niedam), ktore ma inny numer kierunkowy. Z Katowic dzwonisz przez kierunek
do tego miasta i tak samo z niedo do Katowic (na cale 032) i wszystko jest
lokalne.

Lechu





Temat: centrale - łódź


| - maja koncesje na wojewodztwa piotrkowskie - miejscowosc tuszyn miala
to
| szczescie ze chodz byla w piotrkowskim miala i ma prefix 042

Hej a to dobre, jak to się stało? ludzie dzwoniąc do stolicy województwa
piotrkowskiego
płacili za międzymiastową?


dokladnie.. a co to byla za stolica...hehe.. dobrze ze jej juz nie ma..


Czy są jeszcze takie kwiatki gdzieś w kraju?


mysle ze to nie jedyny taki przypadek.
tuszyn po reformie w 1975r zostal wlaczony do woj. piotrkowskiego, chodz
lezy od granic lodzi tylko 15km, podczas gdy do piotrkowa jest 25km.. a co
do 042 to tak bylo o niebo lepiej, gdyz wiekszosc ludzi i tak zalatwiala
interesy w lodzi, pracowala tam, uczyla sie... a kiedy wchodzila konkurencja
w postaci tel. pilickiej chodzili po domach ankieterzy, ktorzy pytali min. o
numer kierunkowy i podejrzewam ze 98% mieszkancow opowiedzialo sie za 042...


Czy łączać się z tamtąd dostawało się hosta lodz.tpnet.pl


tak


Firma która dostała koncesje na to miasto mogła ustawić jakiś kolbek i
oferować to mieszkańcom
Łodzi gdyż byli przecież w 042? :)


o takim czyms to nie wiem...

marian





Temat: zmiana stref
Czesc
Obawiam sie, ze strefa bedzie ograniczona do jednego powiatu.
A nie jak obecnie dawnego wojewodztwa (jednen nr kierunkowy)
Praktycznie  wszystkie rozmowy beda wiec miedzystrefowe.
Mozna sie tez spodziewac, ze w duzych miastach bedzie to dzielnica.
No bo co jest powiatem obecnie w Warszawie?
Obym sie mylil.

TB





Temat: Wielkopolska chce mieć jeden kierunkowy


Jeszcze jedno - gdyby Wielkopolska była jedną strefą do obsłużenia
wszystkich numerów wystarczyłoby tylko 7 cyfr. A teraz gdy są kierunkowe
jest ich aż 8!!!!


Tu link do artykułu z GP
http://poznan.naszemiasto.pl/wydarzenia/146481.html
na ich mapce zabrakło (52) a to też tu mamy.
(67) i numeracja 2xx-xxxx oraz 3xx-xxxx
(61) 2xx-xxxx 4xx-xxxx 6xx-xxxx 8xx-xxxx
(95) 7xx-xxxx
(65) 5xx-xxxx
(68) 3xx-xxxx
(63) 2xx-xxxx
(62) 5xx-xxxx 7xx-xxxx
i jeden rodzynek z (52)
Urząd Miasta i Gminy Trzemeszno w powiecie Gnieźnieńskim
Telefon: (4852) 3154306
Do (61) można by w tej chwili włączyć 3xx 5xx i 7xx bo tego tu jeszcze nie ma,
ale co z resztą, pozmieniać wszystkim numery? pomieszczą się?
Dodatkowo problem Netii mają koncesję na 67, 61, 62 co z tym zrobić?

Przydatna strona
http://www.bmb.pl/body.idbi?page=wojewodztwa/_start.idbi&noSeparateLa...
można sprawdzać strefy numeracyjne w gminach.
Wielkopolska żąda też przyłączenia Janowca z Kujawsko Pomorskiego który
bezczelnie nazywa się Wielkopolski a siedzi w 52
Jak zaborczość to na całego ;)





Temat: Wieś czy Miasto ?
Żnin (Kujawsko-Pomorskie)

Położenie geograficzne Żnina

52º51’ szerokości geograficznej północnej

17º42’ długości geograficznej wschodniej

85 m n.p.m. (wysokość średnia)

Żnin na mapie – serwis www.pilot.pl

Powierzchnia miasta

8,35 km2

Liczba mieszkańców.

14.558 (na dzień 30.06.2005r.)

Ważniejsze drogi

droga międzynarodowa E261 - krajowa nr 5

(Lubawka – Wrocław – Poznań – Gniezno – Żnin – Bydgoszcz – Świecie)

droga wojewódzka nr 251 (Inowrocław – Barcin – Żnin – Damasławek – Kaliska)

Telefon kierunkowy do Żnina

0 prefix 52 (z kraju)

0048 52 (z zagranicy)

Kod pocztowy

88-400 Żnin

Odległości od ważniejszych miast

Bydgoszcz – 43 km
Gdańsk – 235 km
Gniezno – 32 km
Inowrocław – 38 km
Poznań – 86 km
Toruń – 82 km
Warszawa – 270 km
Wągrowiec – 36 km
Wrocław – 268 km

Nazwa miasta

Wywodzi się ze staropolskiego „żnieja” i określa rolniczy charakter miasta. Według różnych źródeł „żnieja” oznacza: żniwa, żniwiarza lub kobietę żnącą zboże. Na przestrzeni wieków nazwa miasta ulegała częstym zmianom: Znein, Znejn, Znejna, Snena, Znen, Znyn.

http://www.um.znin.pl/

Urodzilem sie w Bydgoszczy... w Żninie mieszkam od urodzenia

Najpierw Blok (4 pietro) a od niedawna (sam) w moim wlasnym palacyku (zapraszam ladne, inteligetne, mlode panie)

Sport:

Pilka Nozna:

- MKS Pałuczanka Żnin (4 liga), Brzysko-Rol Brzyskorzystewko (A-klasa, grali w tym roku w Pucharze Polski, moze cos slyszeliscie)
- MKŻ Żnin (żaglowki)
- Baszta Żnin (motorowodne) co roku sa u nas zawody na skale europejska lub swiatowa
- Baszta Żnin (szachy), ktoras tam liga...
- MKS VB Żnin (siatka plazowa) dopiero sie rozwija
cos tam chyba jeszcze...

ogolem fajna miescina... spokojna, kulturalni ludzie... dobrze sie mieszka



Temat: Jedrzejow, Tarnobrzeg...

Użytkownik Jd

| | A w Tarnobrzegu jest komunikacja. Co najmniej dwie linie: A i B.
| | Obslugiwane Jelczami. Widzialem zdaje sie PR i M11. Tablice
| | kierunkowe: biale na czerwonym.


Białe cyfry na czerwonym tle
lub biały napis MKS Tarnobrzeg na czerwonym tle
(czasami zamiast numeru linii)
Tabor stanowią Jelcze PR110,  M11 oraz 3 szt M120M
i 2 szt. Kapeny/Cacciamali (czy jakoś tak się to zwie)
(swego czasu trafiły tam dwa używane Ik280.26
ale ostatnio ich nie widać)


I jest to pierwsze miasto w którym wystąpił problem, znany nam
z linii Katowice - Tychy i Katowice - Jaworzno.
    W 1988r. jeżdziły na trasie Tarnobrzeg - Sandomierz
autobusy MZK Tarnobrzeg, ZKM Sandomierz oraz PKS.
Wszyscy oczywiście na własne, niehonorowane wzajemnie
bilety.


Wszystkie trzy naraz nie jeździły razem
Do połowy lat osiemdziesiątych miasto tzw wojewódzkie
nie posiadało własnej komunikacji miejskiej
Połączenie Tbg-Srz było obsługiwane
(niezależnie od siebie) przez PKS Tbg
( to były głównie linie po trasach Tbg-Srz-wsie za Sandomierzem)
oraz MKS Sandomierz (ówczesna nazwa przedsiębiorstwa)
- linie 11 i 12 (po kilka kursów na godzinę w każdym kierunku)
Nieco później linię 11 zlikwidowano, pozostała 12
W połowie lat osiemdziesiątych utworzono MKS Tbg,
początkowo obsługiwał tylko kilka linii Tbg-wsie podtarnobrzeskie
 oraz 1 linią w kółko po Tarnobrzegu
Pod koniec lat 80-tych decyzją władz województwa
obsługę linii Tbg-Srz odebrano MKS Sandomierz
przekazując ją MKS Tarnobrzeg (uzasadnienie tego było mętne,
chodziło głównie by dowartościować stolicę województwa)
z jednoczesną zmianą numeru z 12 na 11
Od tego czasu połączenie Tbg-Srz obsługują wyłącznie
MKS Tarnobrzeg i PKS (stąd w Sandomierzu obowiązują
dwa komplety biletów - na linie własne i linię 11)

Pozdrawiam
Jacek Karst





Temat: darmowe rozmowy lokalne w Stanach


Muszę obalić mit jakoby w Stanach połączenia lokalne były darmowe.
Owszem niby są, ale nie w takim sensie jakim były by w Polsce,
gdzie do połączęń lokalnych wlicza się całą strefę numeracyjną wielkości
województwa sprzed reformy.
Tam natomiast w książce telefonicznej jest wykaz 3 cyfrowych wyróżników
central i sposób taryfikacji,
np z numeru 351-xxxx można zadzwonić za darmo na numery 350-xxxx,
351-xxxx, 352-xxxx
ale 353-xxxx już jest płatne!


Nie, to nie tak. Płatne są nie dlatego, że są o jeden numer wyższe od
twojego, ale dlatego, że została przekroczona pewna odległość od twojej
centrali, zazwyczaj ok. 20-50 km. Przykład: Z Montrealu centrum możesz
zadzwonić lokalnie na południową częśc miasta i na północną. Z
południowej docentrum też jest lokalnie, ale na północną częźć (ok 30 km
dalej) jezt już long distance.


Dzwoniąc z przedmieścia do centrum, czy na drugi koniec miasta muszę zapłacić.


Zapomniałeś podać, że 1) odległość jest spora, oraz 2) są to groszowe
opłaty.


Ciekawa sprawa jest z numerami kierunkowymi, czasami jedno miasto ma ich
kilka i tak dzwoniąc z przykładowego numeru 781-555-xxxx na numer
917-444-4444 który może być nawet u sąsiada za ścianą musimy zapłacić za
połączenie.


To zależy od rejonu. W Kanadzie w takiej sutyacji nie płacisz. Jeżeli
obszar rozmów lokalnych nie pokrywa się z obszarem jednej strefy
numeracyjnej, to się kręci 10-cyfrowe numery bez jedynki z przodu, i to
idzie jako lokalne. Mniesza z tym, że kręcisz kierunkowy, ważne że nie
kręcisz 1-kierunkowy. Pamiętaj, strefa darmowego dzwonienia nie musi
pokrywać się ze strefą numeracyjną.

Chyba, że akurat masz to szczęście, że mieszkasz koło granicy zasięgów
stref, i masz takiego pecha, że musisz dzwonić long distance. Był to
taki jeden, co wyżalał się, że kilka ulic dalej jest pizzeria i on musi
do niej przez międzymiastową dzwonić. Trudno, polaczek chyba nigdy nie
zrozumie, że świat nie jest pod człowieka robiony i niektórzy po prostu
mieszkają przy granicy.


Ciekawostka, telefony komórkowe mają kierunkowy taki sam jak rejon w
którym zostały zakupione, połaczenie taryfikowane jest jak za lokalną,


Bład logiczny? Połączenie nie jest taryfikowane. BTW to samo dotyczy
pagerów - nie mają osobnej strefy numeracyjnej. Wada jest taka, że na
komórkę do innej strefy num. trzeba zapłacić za MM.


ale płaci także osoba odbierająca telefon komórkowy, stąd niechęć
Amerykanów do podawania numerów swoich komórek ;)


Niechęć amerykanów do posiadania telefonów komórkowych w ogóle wynika
również z ogromnego bałaganu technologicznego panującego w stanach.

LMB

PS Trafne spostrzeżenia.





Temat: Tzw. Amerykanski plan numeracji


Czy ktos moze mi wyjasnic istote tzw. North American Numbering Plan.
Jest to podobno dosyc dziwne i rozne od naszych numerow kierunkowych.
                                                                   slic


Conieco - postaram się opisać... chociaż prosto to to mi nie wyszło.

W Stanach i Kanadzie (jedno państwo pod względem telefonów) jest tak: numer
jest zawsze siedmiocyfrowy (np. 366-1602), a kierunkowy trzycyfrowy (np.
514)- razem 10 cyfr (514-366-1602). U nich połączenia dzielą się na lokalne
(local call), wtedy wykręcasz 7 lub 10 cyfr, albo "nielokalne" (long
distance call), wtedy kręcisz najpierw 1, a zaraz potem numer 10 cyfrowy.

Jaka jest różnica? W Polsce w obrębie jednego województwa masz jeden
kierunkowy i jedną strefę opłat - wszystkie są "local". Czyli wiesz, że jak
kręcisz 7 cyfr, to zapłacisz 1 imp. za 3 minuty. Jak dasz 0+kier+7cyfr to
masz międzymiastowy.

W Stanach i Kanadzie strefa numeracyjna nie ma nic wspólnego ze strefą
opłat. Np. Nowy Jork ma chyba ze 3 czy 4 strefy numeracyjne (212, 718 i coś
jeszcze). Jak klient, do którego dzwonisz jest w twojej strefie, to
wykręcasz tylko 7 cyfr (chociaż jak dasz najpierw kierunkowy, to też cię
połączy), a jak w innej - to 10 (zakładajac, że jest to local call).
Czasami jest odwrotnie - jedna strefa numeracyjna jest tak duża, że dzieli
się na kilka mniejszych stref opłat. Np. jak zadzwonisz z 514-665-0000 na
514-665-0001 to masz za darmo, a jak zadzwonisz na 514-650-0000 (zupełnie
gdzieś indziej) - to ci automat powie, że masz najpierw wykręcić jedynkę -
czyli zapłacić.

Generalnie dzwonienie jest uproszczone do jednej zasasy (łatwe dla
debili-amerykanów)
(siedem lub) dziesięć cyfr - local
                  1+dziesięć cyfr - long distance
oraz
                  0+dziesięć cyfr - long distance przez telefonistkę (np.
na koszt odbiorcy, kartą telefoniczną/kred. itp)
               00+dziesięć cyfr - long distance przez komputer (j.w.)
             011+numer - prefiks międzynarodowy
               01+numer - prefiks międzynarodowy przez telefonistkę

(Na niektórych telefonach są litery nad cyframi (ale to temat na osobny
post), a nad zerem jest OPERator czyli telefonistka)

Ten system ma jedną niezaprzeczalną zaletę nad europejskim - NIGDY nie są
zmieniane numery telefonów, ale kierunkowe. Jeżeli zaczyna brakować
numerów, to przedmieścia danego miasta mają zmieniony kierunkowy, ale
numery (i opłaty) pozostają bez zmian. Prymitywne, ale niezawodne - i
oszczędza pieniądze abonentów (nie trzeba przemalowywać samochodów itp.)

PS w Stanach i Kanadzie są tylko dwa numery skrócone (trzycyfrowe) - 911
(pogotowia) i 411 - informacja.

ttt





Temat: Dolnośląski Konkurs Poetycki "Wiosna w nas" Kłodzk
Dolnośląski Konkurs Poetycki "Wiosna w nas"
Kłodzko 2009

data zakończenia: 2009-03-20

data ogłoszenia wyników: 2009-05-08

organizator: Towarzystwo Teatralne Zderzenia w Kłodzku, Kłodzki Ośrodek Kultury oraz Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Kłodzka

adres: Kłodzki Ośrodek Kultury, pl. Jagiełły 1, 57-300 Kłodzko z dopiskiem na kopercie Konkurs Poetycki

strona www: www.kok.net.pl

mail: info@kok.net.pl

tel: 074 867 33 64

REGULAMIN

1. Organizatorami konkursu są Towarzystwo Teatralne Zderzenia w Kłodzku, Kłodzki Ośrodek Kultury oraz Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Kłodzka.
2. W konkursie mogą brać udział uczniowie szkół podstawowych (klas 4-6), gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z województwa dolnośląskiego.
3. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest nadesłanie maksimum pięciu utworów poetyckich (w formie drukowanej) złożonych w trzech kompletach na adres :
Kłodzki Ośrodek Kultury, pl. Jagiełły 1, 57-300 Kłodzko
z dopiskiem na kopercie Konkurs Poetycki.
4. Tematyka utworów jest dowolna.
5. Każdy komplet prac należy opatrzyć godłem (słowem, pseudonimem,
ale nie znakiem graficznym) i znakiem kategorii (A, B lub C). W osobnej zaklejonej kopercie opatrzonej tym samym godłem i znakiem kategorii należy umieścić wypełnioną kartę zgłoszenia.
6. Kartę zgłoszenia można pobrać ze strony internetowej www.kok.net.pl
7. Organizatorzy nie zwracają nadesłanych prac.
8. Powołane przez organizatorów jury dokona oceny prac oraz przyzna nagrody w następujących kategoriach:
kategoria A: szkoły podstawowe (klasy 4-6)
kategoria B: szkoły gimnazjalne
kategoria C: szkoły ponadgimnazjalne.
9. Fundatorem nagród głównych jest Burmistrz Miasta Kłodzka
Bogusław Szpytma.
10. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do prezentacji i publikacji nagrodzonych i wyróżnionych utworów.
11. Wybrane utwory zostaną wydane w tomiku pokonkursowym.
12. Termin nadsyłania prac mija dnia 20 marca 2009 roku (utwory dostarczone po tym terminie nie będą oceniane).
13. Laureaci konkursu zostaną powiadomieni o decyzji jury do 24 kwietnia 2009 roku.
14. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród odbędzie się 8 maja 2009 roku w Kłodzkim Ośrodku Kultury.
15. Informacje o konkursie można uzyskać pod adresem e-mail: info@kok.net.pl

Karta zgłoszenia
Konkurs poetycki "Wiosna w nas"
Kłodzko 2008

1. Godło i kategoria .........................................................................................

2. Imię i nazwisko ...........................................................................................

3. Adres z kodem pocztowym .........................................................................

.........................................................................................................................

4. Telefon (z numerem kierunkowym) ............................................................

5. E-mail ..........................................................................................................
6. Oświadczam, że posiadam prawa autorskie do nadesłanych utworów.
Czytelny podpis uczestnika:

.........................................................................................................................

7. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby konkursu.
Czytelny podpis uczestnika, w przypadku osób niepełnoletnich rodzica
lub opiekuna prawnego:

.........................................................................................................................
8. Wyrażam zgodę na publikację nadesłanych utworów w tomiku pokonkursowym, innych wydawnictwach konkursowych i prasie lokalnej.
Czytelny podpis uczestnika, w przypadku osób niepełnoletnich rodzica
lub opiekuna prawnego:

....




Temat: Odpowiedzi burmistrza na nasze pytania
Oto pytania przekazane do burmistrza Rolanda Marciniaka

1. Drogi Adminie, nie wiem jak w twoim kalendarzu, ale w moim był juz piątek na który z taką niecierpliwością czekałam, by przeczytać informację na temat pytania, które wpłynęło w poprzednim tygodniu. Daj Boże jutro znowu piątek- może ten miałeś na myśli.
"Dolina młodości hasło widnieje i za każdym razem kiedy czytam i przejeżdżam ulicą 11-stego Listopada jestem pełna zaskoczenia zwłaszcza, gdy pada deszcz, na ulicy tworzy się w pokrywach kanałów gejzer, a ostatnio nawet i bez deszczu na chodniku wypływały resztki papierów toaletowych z podmuchem ciepłego odorku rozchodzącego się po całej ulicy..........
Adminie, z calym szacunkiem dla twojej pracy i zaangażowania, zwracam się jeszcze raz z gorącą prośbą o poruszenie tegoż tematu z tak aktywnym człowiekiem jaki jest obecny burmistrz, z którego już w chwili obecnej Świeradów może być dumny a inni mogą tylko pozazdrościć.

2. Jak mieszkańcy naszego miasta mogą starać się o pracę przy gondoli.? Z kim rozmawiać na ten temat?.

3.Czy za tegoroczne odśnieżanie będzie odpowiedzialna firma p. Sztasiulonka
4. Ile zarabiają urzędnicy w naszym mieście (w UM, MOPS, MZS itd). Czy wszyscy zarabiają tak samo? (Pytanie zadane w czerniawie od jedneg z pracowników SP nr 2. Nie chciałem sam na nie odpowiadać przyp. ADMIN)
5. Co z wyciągami w tym sezonie?
6. W mieście jest bardzo niebezpieczne skrzyżowanie na którym dochodzi o niepotrzebnej nerwówki (mowa o skrzyżowaniu powyżej Magnoli III to z lustrem przyp. ADMIN). Szczególnie teraz gdy jest tam duże natężenie jest problem z minięciem się samochodów. Niedawno został tak wyremontowany most. Czy wróci tam droga jedno kierunkowa jak to przez okres miesiąca?
6. Pytanie odemnie :P Czy władze miasta zastanawiały się nad pomysłem "Darmowy Internet dla wszystkich mieszkańców". Jest to do zrealizowania niewielkim nakładem finansowym z wykorzystaniem sieci swiernet.

Oto odpowiedzi na powyższe pytania:

ad 1. hasło Dolina Młodości używane jest do celów promocyjnych naszego miasta. Jeżeli chodzi o ulicę 11-go Listopada i wspomniane gejzery, to problem musi być załatwiony wspólnie z Wojewódzkim Zarządem Dróg. Przy dobrej wspólpracy być może w przyszłym roku uda się raz na zawsze pozbyć gejzerów w tym miejscu.

ad 2. Przedstawicielem kolei gondolowej stacjonuje w pensjonacie Harbulówka przy ul. Willowej, tam proszę szukać kontaktu.

ad 3. tak w nadchodzącym sezonie zimowym miasto odśnieża fima p.Staszulonka

ad 4. wynagrodzenia pracowników MOPS, SP1, SP2, Przedszkole będą w październiku lub listopadzie regulowane.

ad 5. w tym sezonie zimowym kręcić będzie orczyk Kamieniec i prawdopodobnie Izery, w przypadku którego nie można jeszcze być pewnym.

ad 6. Ruch wprowadzony wokół Magnolia III zostanie przywrócony. Najpierw trzeba podremontować nawierzchnię ulicy od strony Sanatorium Wacław.

ad 7. Jeżeli właściciele sieci swiernet mają pomysł uruchomienia darmowego internetu dla mieszkańców Świeradowa-Zdroju, to proszę o kontakt z burmistrzem (ciekawa propozycja)

Burmistrz miasta Roland Marciniak.



Temat: Tam go jeszcze nie znają !
Och 007 popatrz na poniższy tekst i zastanów się który z 2 nowych dyrektorów w ENERGA S.A. ma większe kompetencje:
Na mocy Uchwały Nr 576 Zarządu Koncernu Energetycznego ENERGA SA z dnia 12.01.2007 r. na stanowisko Dyrektora Generalnego Oddziału w Koszalinie został powołany Pan Zbigniew Herman. Uchwała wchodzi w życie 19.01.2007 r.

Zbigniew Herman jest osobą o ogromnym doświadczeniu w zarządzaniu dużą, międzynarodową firmą i doskonałym przygotowaniu menadżerskim.

Jest inżynierem, absolwentem Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Koszalinie. Ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu logistyki, metod marketingu i prowadzenia negocjacji.
Karierę zawodową rozpoczął w Wyższej Szkole Inżynierskiej na stanowiskach naukowo-dydaktycznych. Następnie pracował w kilku przedsiębiorstwach na specjalistycznych stanowiskach związanych z energetyką. W latach 1989-2002 pracował w Zakładach Piwowarskich w Koszalinie (od 1990 r. Browary "Brok" SA), gdzie przez 12 lat był wiceprezesem Zarządu odpowiedzialnym za obszary związane z technologią, inwestycjami, produkcją, marketingiem i sprzedażą. Potem pełnił funkcję członka Rady Nadzorczej inwestora Galerii Handlowej "Emka", a następnie był prezesem Zarządu spółki miasta Koszalin i niemieckiego inwestora, powołanej w celu wybudowania rekreacyjnego kompleksu wodnego w Koszalinie.

Dzięki pracy w Browarze "Brok" poznał mechanizmy funkcjonowania zachodniego koncernu oraz wysokie standardy pracy w dobrze zarządzanej organizacji biznesowej. Współkierował skomplikowaną strukturą organizacyjną, dużymi zespołami pracowników, współodpowiadał za wynik finansowy firmy. Należy podkreślić, że na tym polu odniósł znaczący sukces.
Jest typem menadżera strategicznego, co oznacza, iż potrafi zarządzać firmą poprzez tworzenie i realizację planów, biorąc pod uwagę przyszłe, nawet odległe w czasie cele.

Na mocy Uchwały Nr 577 Zarządu Koncernu Energetycznego ENERGA SA z dnia 12.01.2007 r. na stanowisko Dyrektora Generalnego Oddziału w Kaliszu został powołany Pan Dariusz Kaśków. Uchwała wchodzi w życie 19.01.2007r.

Dariusz Kaśków posiada wieloletnie i rozległe doświadczenie w kierowaniu dużymi zespołami ludzi oraz wiedzę na temat mechanizmów dotyczących funkcjonowania gospodarki na poziomie regionalnym. Jest człowiekiem o nieprzeciętnych talentach menadżerskich: otwartym, komunikatywnym, energicznym i przedsiębiorczym w działaniu.

Jest absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego. Ukończył wiele szkoleń związanych z działalnością publiczną i samorządową oraz kursy dotyczące negocjacji, strategii rozwoju, polityki przekształceń własnościowych, realizacji projektów infrastrukturalnych i finansów, publicznej wewnętrznej kontroli finansowej. Zdobył również certyfikat w zakresie pozyskiwania środków finansowych z Unii Europejskiej. W latach 1991-2006 pełnił kierownicze funkcje w samorządzie terytorialny: Zastępcy Burmistrza, Burmistrza Miasta Głubczyce oraz Starosty Powiatu Głubczyce. Równolegle pełnił wiele funkcji nadzorczych i zarządczych w lokalnych strukturach (m.in. Sejmiku Samorządowym Województwa Opolskiego, Związku Gmin Górnego Śląska i Północnych Moraw, Opolskim Centrum Rehabilitacji).

Kierując przez kilkanaście lat skomplikowanymi organizmami administracyjnymi odpowiadał nie tylko za ich wynik finansowy, ale także za funkcjonowanie zarządzanych przez siebie struktur i podległych im jednostek, także od strony cywilno-prawnej. Wykształcenie kierunkowe sprawia, iż podejmowane przez niego w tym obszarze działania i decyzje są efektywne i kompetentne. Jest człowiekiem niezwykle aktywnym, nastawionym na współdziałanie z innymi, potrafiącym jednocześnie zachować dystans i niezależność.

Jak dla mnie jeden gość ma merytoryczne przygotowanie do pełnionej funkcji, drugi .......... Przy jednym z nich można stwierdzić, że jest człowiekiem na właściwym miejscu, a o drugim, że albo nie było innych kandydatów, albo inne były wymogi w ogłoszeniu - np. zamiast doświadczenia w zarządzaniu spółkami - legitymacja partyjna słusznej partii.
Co do ściągnięcia do pracy przez Dara swoich zauszników- myślę, że byłby głupi, gdyby sie na to zdecydował. Przecież to byłoby tradycyjne "podwieszanie się pod kogoś" w stylu znanym z poprzedniej epoki........ a to nie byłoby specjalnie miło widziane.......
No i po trzecie - podniecacie sie koledzy ile to będzie Daro zarabiał - mnie to nie interesuje, niech zarabia nawet i 30 tys zł miesięcznie. Na zdrowie. Dla mnie aktualna pozycja Dara jest jasna jak słońce - pozostała już tylko synekurka w postaci stanowiska kierowniczego. Dodajmy synekurka o charakterze partyjnym, bo w po zmianie rządów czy prywatyzacji nikt nie będzie go tam trzymał za zasługi....... a taka kolej rzeczy jest oczywista w bliższej lub odległej przyszłości.
Mimo wszystko życzę powodzenia i na Twoim miejscu Darku nie pozbywałbym się lokum w Głubczycach, zawsze jeszcze może się do czegoś przydać w przyszłości........




Temat: numery kierunkowe w Polsce przed reforma w 1975roku

90-tych kombinacje typu 8ab~8cd~wxyz (gdzie ~ oczekiwanie na sygnał).
Dodzwonienie się automatyczne do takich miejsc wymagało dużo
samozaparcia, bo zawsze któraś centrala po drodze mogła byc zajęta.
A telefonów było coś około <20 na 100 mieszkańców

W 1989 roku było 8,2 telefonów na 100 mieszkańców.

A co do reszty:

W Polsce pierwszy normatywny dokument definiujący plan numeracji został
wydany w roku 1965. Przewidywał on istnienie 304 SN*, odpowiadających, poza
nielicznymi wyjątkami, ówczesnym powiatom.
Pod koniec 1974 r. powstał projekt nowego PNK zakładający m.in.
zmniej-szenie liczby SN do 255. Wobec zmian w podziale administracyjnym
kraju, likwidujących powiaty i tworzących 49 województw w miejsce
wcześniejszych 17, nie stał się on dokumentu obowiązującym.
Drugi oficjalny PNK pojawił się pod koniec 1976 r. Przyjęto w nim zasadę
zamykania SN w granicach województw i obejmowania nimi pełnych obszarów
pewnej liczby jednostek administracyjnych (gmin). Liczba SN spadła do 176.
Dokumenty te różniły się przede wszystkim liczbą i sposobem definiowania SN.
Zawierały też wiele cech wspólnych. Ustalały w tzw. "stanie docelowym"
stosowanie jednolitej 8-cyfrowej numeracji krajowej z 7-, 6- i 5- cyfrowymi
numerami strefowymi (wybrana jedna wartość w każdej SN) i odpowiednio 1-, 2-
i 3-cyfrowe WMM*. Każdej SN przydzielały tylko jeden WMM, aczkolwiek mógł on
być inny w stanie przejściowym i docelowym. W okresie przejściowym zezwalały
na stosowanie niejednakowej długości KNA* (7 i 8 lub 8 i 9, a nawet 7, 8, i
9 cyfr). Definiowały także jednolity dla wszystkich SN zestaw i postać (9xx)
numerów do AUS*. Nie zawierały natomiast żadnych ustaleń w kwestii
powszechnych wówczas rejonów nie powiązanych systemem numeracji krajo-wej, a
jedynie nieregularnymi relacjami połączeń automatycznych opartych na
zróżnicowanych, jawnych numerach kierunkowych ("miasto-miasto").
Kolejny PNK pojawił się w 1988 r. Wprowadził on nowy element w struktu-rze
obszarów sieci - okręgi telekomunikacyjne jako fragmenty SN. PNK-88
do-puszczał stosowanie w dużych SN mieszanej, 6- i 7-cyfrowej numeracji
strefo-wej oraz dwóch WMM dla tych SN, tak aby długość KNA nie przekraczała
8 cyfr (np. dla Warszawy były to wskaźniki 2 i 22). Liczba stref została
zmniej-szona do 118 i przewidziano likwidacje dalszych 9. Dopuszczono
przejściowe stosowanie rejonów numeracyjnych (swego rodzaju pomocniczych
SN), defi-niując ich 27 ze wskaźnikami liczącymi od 2 do 4 cyfr. Pojemność
tego planu została oceniona na 30 mln numerów i sądzono, że jest to liczba
wystarczająca do ok. 2025 r. (!).
Kolejne trzy PNK pojawiły się pod rządami ustawy o łączności z 1990 r.
li-beralizującej rynek telekomunikacyjny w Polsce. Odtąd były one
publikowane w dziennikach urzędowych (początkowo Monitorze Polskim, później
Dzienniku Ustaw). Wcześniejsze miały charakter unormowań
wewnątrz-resortowych, gdyż w zasadzie dotyczyły jednego przedsiębiorstwa.
Plan z 1991 r. oznaczony był symbolem PNK-90TF. Zdefiniowano w nim 2 etapy.
W etapie I przewidziano 118 SN, z których 10 miało zostać zlikwidowa-nych
oraz 32 rejony numeracyjne (także do likwidacji). W etapie II liczna SN
miała zostać zmniejszona do 56. Format i długość KNA pozostała bez zmian, z
tym że w etapie II WMM miały być już tylko 1- i 2-cyfrowe. W PNK-90TF
po-jawiły się wskaźniki dla sieci radiotelefonicznej (90),
teleinformatycznej (20), służby radiokomunikacji przywoławczej (98 i 99)
oraz sieci KOMERTEL (39). Dokument ten zawierał też m.in. zalecenie
dotyczące formy podawania (pisow-ni) numerów telefonicznych.
PNK-95TF z 1996 r. po raz pierwszy związał pojęcie SN z obszarem
woje-wództwa według obowiązującego wówczas podziału administracyjnego.
Prze-widywał on docelowo przejście na 9-cyfrową jednolitą postać KNA z
2-cyfrowymi WMM oraz 49 SN. Tymczasem w 1996 r. w tak zdefiniowanych SN
istniało 95 tzw. TON*, posiadających swój numer kierunkowy, a niektóre SN
miały jeszcze 3-cyfrowe WMM. W PNK-95TF pojawiły się osobne wskaźniki dla
sieci NMT (90) i GSM (60) oraz wskaźniki dla usług audioteksowych (70) i
freephone (80). Przewidziano w bliżej nieokreślonej przyszłości przejście na
numerację 10-cyfrową, zlikwidowanie prefiksu krajowego i wybieranie całego
KNA w całej sieci.
PNK z 2000 r. nie wprowadził istotnych zmian do numeracji. Z definicji SN
usunięto zapis utożsamiający jej obszar w terenem województwa, a zasięg SN
ustalono w PNK jedynie przez wyliczenie gmin wchodzących w jej skład, co nie
miało wpływu na przebieg granic SN. Wyznaczono w nim termin likwidacji TON i
ujednolicenia numeracji we wszystkich SN do końca 2000 r. Pojawiły się nowe
wskaźniki dla sieci komórkowych (50, obok istniejących wcześniej 60 i 90),
sieci wydzielonych (27, 28, 29) i przywoławczych (64 zamiast 98 i 99). Sieci
inteligentne uzyskały wskaźniki 30 i 40, obok funkcjonujących wcześniej pod
inna nazwą 70 i 80. Dla AUS zarezerwowano także numery zaczynające się od
11. Wobec liberalizacji rynku usług międzystrefowych pojawił się NDSMS*
zwany potocznie i błędnie "prefiksem" z początkowymi cyframi 10.

--
Telesfor Baudot



Temat: Numery stacjonarne będą dłuższe
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało informację dotyczącą wprowadzenia zamkniętego planu numeracji krajowej. Po jego wprowadzeniu (najpóźniej 1 stycznia 2006 r.) 7-cyfrowe numery stacjonarne wydłużą się o 2 cyfry (o dotychczasowy numer kierunkowy).

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych podtrzymuje termin wprowadzenia zamkniętego planu numeracji wyznaczony na dzień 1 stycznia 2006 r. już trzy lata temu rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 września 2002 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych. Termin ten był także utrzymany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. W procesie konsultacyjnym tych rozporządzeń brały udział m. in. izby gospodarcze zrzeszające przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, które zgodziły się na takie rozwiązanie.

Plan numeracji zamknięty charakteryzuje się występowaniem w publicznej sieci telefonicznej jednego poziomu numeracji – numeracji krajowej. Oznacza to przejście na system numeracji polegający na stosowaniu numeru krajowego dla wszystkich rodzajów połączeń telefonicznych na terenie kraju, niezależnie czy będą to połączenia lokalne, czy międzystrefowe oraz czy dokonywane będą w obrębie miasta, gminy, powiatu, województwa, czy pomiędzy nimi, podobnie jak to ma miejsce w przypadku sieci telefonii komórkowej.

W krajowej sieci telefonicznej (stacjonarna telefoniczna sieć użytku publicznego w Polsce podzielona jest na 49 stref numeracyjnych), w połączeniach międzystrefowych stosowana jest obecnie numeracja geograficzna obejmująca dwa poziomy numeracji abonentów: poziom 7-cyfrowej numeracji strefowej oraz poziom numeracji krajowej osiągany po wybraniu przez abonentów prefiksu krajowego „0”, wskaźnika strefy numeracyjnej popularnie zwanego „numerem kierunkowym” i numeru strefowego (tzw. numeru abonenta), np. 0221234567, gdzie 0 - prefiks, 22 – wskaźnik strefy numeracyjnej (numer kierunkowy dawnego województwa warszawskiego), 1234567 – numer abonenta.

Najpóźniej od 1 stycznia 2006 r. używane aktualnie „numery kierunkowe” zostaną dodane przed 7-cyfrowy numer abonenta (tworząc 9 cyfrowy numer krajowy) i przestaną funkcjonować w obecnym rozumieniu, tzn. jako wskaźniki stref numeracyjnych zwane potocznie „numerami kierunkowymi”.

Abonent będzie posługiwał się numerem 9-cyfrowym we wszystkiego rodzaju połączeniach krajowych, przy czym istnieje konieczność wybierania przed tym numerem cyfry „0” jako prefiksu krajowego. Dla przykładu numer abonenta „1234567” w Gdańsku, gdzie „numerem kierunkowym” jest „58”, przyjmie postać „581234567”, zaś aby uzyskać połączenie z tym numerem będziemy musieli wybrać następujące cyfry: 0-581234567 niezależnie od miejsca z którego wykonujemy połączenie.

Użycie prefiksu krajowego „0” dla wykonania połączenia z abonentem w Polsce odróżnia takie połączenie krajowe od połączenia międzynarodowego, w którym używany jest prefiks międzynarodowy „00” umożliwiający realizację połączenia z abonentem w innym kraju.

Wybieranie we własnej strefie numeru krajowego poprzedzonego prefiksem „0” jest konieczne, gdyż bez „0”, po wybraniu numerów rozpoczynających się cyframi 91 (Szczecin), 94 (Koszalin), 95 (Gorzów Wlkp.), abonenci uzyskiwaliby połączenia z numerami AUS (radio-taxi, monitorowanie alarmów, serwisy informacyjne, itp.) z początkowymi cyframi jw.

W większości central w kraju abonenci już mogą wybierać w połączeniach wewnątrzstrefowych numer krajowy poprzedzony prefiksem „0”. Abonentom wywoływanym na wyświetlaczu aparatu prezentowany jest numer 0 + wskaźnik strefy + 7 cyfr. Abonenci mogą wtedy skorzystać z funkcji aparatu „oddzwoń”. Również w pamięci aparatu zapisywane mogą być numery krajowe abonentów.

Nie jest prawdą, że dla dokonania wyboru operatora należy zawsze wybierać jego czterocyfrowy numer dostępu (NDS) np. 1033. Może to być dokonane poprzez tzw. zlecenie preselekcji. NDS jest wtedy zapisywany na stałe do systemu centrali i abonent go nie wybiera (tak się dzieje obecnie). W danym połączeniu abonent może jednak wybrać NDS i traktowane jest to jako jego dodatkowe uprawnienie. Nie działa wtedy zlecenie preselekcji.

W przypadku, gdy abonent nie wybierze NDS, lub nie dokona zlecenia preselekcji połączenie będzie kierowane przez sieć operatora, z którym abonent ma podpisaną umowę.

Wprowadzenie zamkniętego planu numeracji wpłynie na:

powiększenie zasobów (rezerw) numeracyjnych (obecnie w dużych aglomeracjach posiadane rezerwy są bliskie wyczerpania),

ujednolicenie formatów numerów w sieci krajowej,

wprowadzenie w sieci stacjonarnej formatów numerów takich jakie funkcjonują w sieciach komórkowych,

identyfikację abonenta przez jego numer krajowy i w związku z tym brak konieczności zapamiętywania w jakiej strefie numeracyjnej ten numer się znajduje,

rozszerzenie w przyszłości możliwości funkcjonalnych sieci w celu realizacji uprawnień abonentów do zachowania dotychczasowego numeru, a także kształtowania nowych planów taryfikacji.

Wprowadzanie zamkniętego planu numeracji jest zgodne z zaleceniem E.164 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Kraje Unii Europejskiej rozpoczęły wprowadzanie zamkniętych planów numeracji począwszy od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku (np. Francja, Norwegia, Portugalia, Dania i inne) i jest to proces ciągły (np. Włochy).



Temat: Informacja dotycząca wprowadzenia zamkniętego planu numeracj
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych podtrzymuje termin wprowadzenia zamkniętego planu numeracji wyznaczony na dzień 1 stycznia 2006 r. już trzy lata temu rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 5 września 2002 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych. Termin ten był także utrzymany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. W procesie konsultacyjnym tych rozporządzeń brały udział m. in. izby gospodarcze zrzeszające przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, które zgodziły się na takie rozwiązanie.

Plan numeracji zamknięty charakteryzuje się występowaniem w publicznej sieci telefonicznej jednego poziomu numeracji – numeracji krajowej. Oznacza to przejście na system numeracji polegający na stosowaniu numeru krajowego dla wszystkich rodzajów połączeń telefonicznych na terenie kraju, niezależnie czy będą to połączenia lokalne, czy międzystrefowe oraz czy dokonywane będą w obrębie miasta, gminy, powiatu, województwa, czy pomiędzy nimi, podobnie jak to ma miejsce w przypadku sieci telefonii komórkowej.

W krajowej sieci telefonicznej (stacjonarna telefoniczna sieć użytku publicznego w Polsce podzielona jest na 49 stref numeracyjnych), w połączeniach międzystrefowych stosowana jest obecnie numeracja geograficzna obejmująca dwa poziomy numeracji abonentów: poziom 7-cyfrowej numeracji strefowej oraz poziom numeracji krajowej osiągany po wybraniu przez abonentów prefiksu krajowego „0”, wskaźnika strefy numeracyjnej popularnie zwanego „numerem kierunkowym” i numeru strefowego (tzw. numeru abonenta), np. 0221234567, gdzie 0 - prefiks, 22 – wskaźnik strefy numeracyjnej (numer kierunkowy dawnego województwa warszawskiego), 1234567 – numer abonenta.

Najpóźniej od 1 stycznia 2006 r. używane aktualnie „numery kierunkowe” zostaną dodane przed 7-cyfrowy numer abonenta (tworząc 9 cyfrowy numer krajowy) i przestaną funkcjonować w obecnym rozumieniu, tzn. jako wskaźniki stref numeracyjnych zwane potocznie „numerami kierunkowymi”.

Abonent będzie posługiwał się numerem 9-cyfrowym we wszystkiego rodzaju połączeniach krajowych, przy czym istnieje konieczność wybierania przed tym numerem cyfry „0” jako prefiksu krajowego . Dla przykładu numer abonenta „1234567” w Gdańsku, gdzie „numerem kierunkowym” jest „58”, przyjmie postać „581234567”, zaś aby uzyskać połączenie z tym numerem będziemy musieli wybrać następujące cyfry: 0-581234567 niezależnie od miejsca z którego wykonujemy połączenie.

Użycie prefiksu krajowego „0” dla wykonania połączenia z abonentem w Polsce odróżnia takie połączenie krajowe od połączenia międzynarodowego, w którym używany jest prefiks międzynarodowy „00” umożliwiający realizację połączenia z abonentem w innym kraju.

Wybieranie we własnej strefie numeru krajowego poprzedzonego prefiksem „0” jest konieczne, gdyż bez „0”, po wybraniu numerów rozpoczynających się cyframi 91 (Szczecin), 94 (Koszalin), 95 (Gorzów Wlkp.), abonenci uzyskiwaliby połączenia z numerami AUS (radio-taxi, monitorowanie alarmów, serwisy informacyjne, itp.) z początkowymi cyframi jw.

W większości central w kraju abonenci już mogą wybierać w połączeniach wewnątrzstrefowych numer krajowy poprzedzony prefiksem „0”. Abonentom wywoływanym na wyświetlaczu aparatu prezentowany jest numer 0 + wskaźnik strefy + 7 cyfr. Abonenci mogą wtedy skorzystać z funkcji aparatu „oddzwoń”. Również w pamięci aparatu zapisywane mogą być numery krajowe abonentów.

Nie jest prawdą, że dla dokonania wyboru operatora należy zawsze wybierać jego czterocyfrowy numer dostępu (NDS) np. 1033. Może to być dokonane poprzez tzw. zlecenie preselekcji. NDS jest wtedy zapisywany na stałe do systemu centrali i abonent go nie wybiera (tak się dzieje obecnie). W danym połączeniu abonent może jednak wybrać NDS i traktowane jest to jako jego dodatkowe uprawnienie. Nie działa wtedy zlecenie preselekcji.

W przypadku, gdy abonent nie wybierze NDS, lub nie dokona zlecenia preselekcji połączenie będzie kierowane przez sieć operatora, z którym abonent ma podpisaną umowę.

Wprowadzenie zamkniętego planu numeracji wpłynie na:

powiększenie zasobów (rezerw) numeracyjnych (obecnie w dużych aglomeracjach posiadane rezerwy są bliskie wyczerpania),
ujednolicenie formatów numerów w sieci krajowej,
wprowadzenie w sieci stacjonarnej formatów numerów takich jakie funkcjonują w sieciach komórkowych,
idabonenta przez jego numer krajowy i w związku z tym brak konieczności zapamiętywania w jakiej strefie numeracyjnej ten numer się znajduje,
rozszerzenie w przyszłości możliwości funkcjonalnych sieci w celu realizacji uprawnień abonentów do zachowania dotychczasowego numeru, a także kształtowania nowych planów taryfikacji.
Wprowadzanie zamkniętego planu numeracji jest zgodne z zaleceniem E.164 Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Kraje Unii Europejskiej rozpoczęły wprowadzanie zamkniętych planów numeracji począwszy od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku (np. Francja, Norwegia, Portugalia, Dania i inne) i jest to proces ciągły (np. Włochy).

Plan numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych: Tutaj



Temat: HISTORIA
Historia miasta i PKM Jaworowo

Najpierw trochę o mieście
Jaworowo to miasto na Śląsku, na skraju Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i Pagórków Jawornickich, nad rzeką Jaworówką. Miasto liczy sobie około 100 tys. Mieszkańców. Jaworowo słynęło niegdyś z kopalni węgla kamiennego, oraz przemysłu siarczanego. Kopalnie zamknięto z powodu nierentowności w 1995 roku. Zakłady siarkowe „Siarkopol”,przekształcono zaś w Centrum Zakładów Chemicznych (CZCh) „Azot”. W mieście działały też zakłady skórzane. Obecnie w mieście oprócz CZCh, działa multikino i kilka hipermarketów. W latach 1956-1997 do miasta przyłączono wsie, (ob. dzielnice): Maczki oraz Jaworzynkę. Dziś miasto dzieli się na 3 części: sródmiejską, wschodnią i zachodnią. Wszystkie te części spięte są Autostradą, która spina dzielnice Jaworzynka i Maczki. Wyróżniamy również osiedla: Północne i Południowe (po stronie wschodniej), oraz osiedle Sieleckie i dworzec PKM, po stronie zachodniej. W planach na przyszłość, Jaworowo podejmie starania o przyłączenie w swoje granice kolejnych wsi, co znacząco umocni rozwój miasta i tych miejscowości, zapewni mieszkańcom pracę, oraz wymusi lepszą obsługę komunikacyjną miasta Jaworowa i jego nowych dzielnic. W planach jest również wybudowanie Stadionu Narodowego, na którym mogły by odbywać się najważniejsze w kraju imprezy sportowe i kulturalne, oraz budowa Lotniska Cywilnego, dla tanich linii lotniczych .

Słowo o komunikacji…
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworowie funkcjonuje na rynku publicznego transportu pasażerskiego od 1957 r.
1957-1975 r. jako samodzielne przedsiębiorstwo państwowe.
1975 r-. w ramach reformy administracyjnej kraju, przedsiębiorstwo zostaje włączone do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (WPK) w Karłowicach i funkcjonuje jako Zakład Eksploatacyjny nr 6 w Jaworowie.
1992 r. - w wyniku likwidacji struktur WPK, zakład przekształca się w Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej na bazie zajezdni w Jaworowie.
30 września 1999 r. - Rada Miejska w Jaworowie, postanawia o wystąpieniu PKM Jaworzno ze Związku Komunalnego Komunikacja Międzygminna.
1 stycznia 2000 r. - miasto Jaworowo staje się jedynym udziałowcem PKM Sp. z o.o. przekazując Spółce część zadań związanych z komunikacją miejską, m.in. emisję i dystrybucję biletów, projektowanie przebiegu linii komunikacyjnych i rozkładów jazdy oraz kontrolę biletową.
Do czerwca 2000 r. Spółka przygotowywana jest do procesu prywatyzacji.
23 czerwca 2000 r. - Rada Miejska w Jaworowie, podejmuje uchwałę w sprawie zasad zbywania udziałów PKM Sp. z o.o.

29 lutego 2004 r. do zajezdni, dotarły 2 fabrycznie nowe niskopodłogowe 15-metrowe autobusy marki Solaris. Pojazdy te stanowią zupełnie nową jakość w komunikacji miejskiej w Jaworowie. Autobusy posiadają niską podłogę (bez stopni pośrednich) na całej długości wozu, dodatkowo w drugich drzwiach zainstalowano klapę umożliwiającą w razie potrzeby dogodny wjazd i wyjazd wózka inwalidzkiego. Solarisy potrafią też zrobić tzw. "przyklęk", tzn. obniżyć zawieszenie po prawej stronie pojazdu celem wygodniejszego wejścia do pojazdu.
Autobusy otrzymały numery taborowe #002 i #007, i od 15 marca 2004 r. obsługują przede wszystkim linię 505 i 801, jak również wybrane linie miejskie.

PKM Jaworowo, posiada również na swoim stanie Solarisy Urbino 9 i 12. Posiadają one numery (odpowiednio) #004, #008 oraz #001 i #012. A pojawiają się na liniach: 901 i 405 (SU9) oraz 501 i 403 (SU12)
Pozostałe autobusy to: Jelcze PR110 (#005 i #006), obsługują one bezpłatne hipermarketowe linie numer 700 i 701.

W 2005 roku,do Jaworowa dotarł najnowszy produkt fabryki Solaria w Bolechowie, czyli Solaris Urbino 18 III Generacji. Podobnie jak w przypadku SU15, charakteryzuje się on niską podłogą na całej długości pojazdu, oraz (nowość) klimatyzacją całej przestrzeni pasażerskiej!! Standardowo ma też (jak wszystkie Solarisy) platformę dla osób na wózkach, oraz posiada funkcje przyklęku. Pojazd ten otrzymał numer zakładowy #003 i pojawia się na linii 505.

W bieżącym 2006 roku, dotarły już nowe autobusy marki MAN i SCANIA. Z fabryki MANa przyjechał do nas ich najnowszy produkt, czyli MAN LION CITY. Wersja tego autobusu ma 12 metrów, a sam pojazd otrzymał numer #009, i pojawia się na linii 401. Natomiast SCANIA wygrała przetarg na dostawę dwóch pojazdów typu Omni City. Pojazdy te otrzymały numer #010 i #011 i na dzień dzisiejszy stoją jeszcze w zakładowej lakierni, a potem zaczną się ich testy. W lakierni i na warsztatach stoi też używany autobus marki Volvo, zakupiony z MZA Warszawa. Rok produkcji tego autobusu jest niższy niż 1990. Volvo od razu wjechało na hale PKM i będzie tam renomowane.
Przewidywany wyjazd na trase tego autobusu to piątek 03.02.2006 rok. Autobus otrzyma rejestracje Jaworowa oraz numer taborowy #016. Wymienione zostaną siedziska, tablica kierunkowa na wyświetlacz PIXELa. Z uwagą wszyscy będziemy śledzić losy tego zabytkowego autobusu.
Do Jaworowa przyjechały też Jelcze M181M. Otrzymały one numery #017 i #018. Obecnie przechodzą testy i są lakierowane na warsztatach PKMu. W niedługim czasie powinny pojawić się na ulicach miasta.



Temat: [Wałbrzych] Inwestycje drogowe
Tępimy drogowe absurdy

Dziury, źle oznakowane skrzyżowania, niewidoczne znaki lub ich brak - absurdalne rozwiązania - oto co można spotkać na krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych drogach Wałbrzycha. Fatalna organizacja ruchu nie tylko kursantom nauki jazdy zatruwa życie. Niemałe problemy mają także osoby przyjezdne, próbujące przedostać się przez miasto. Niebezpiecznie jest w całym Wałbrzychu. Stan dróg i oznakowania pozostawia wiele do życzenia.

Największym problemem okazuje się słabe oznakowanie dróg. Brakuje przede wszystkim znaków poziomych informujących o kierunku jazdy, oznaczenia osi jezdni, linii podwójnych, przerywanych, ciągłych, czy krawędziowych. Brakuje również znaków pionowych, a o ile już występują, są często w nieuzasadniony sposób ulokowane.

- Jazda po Wałbrzychu to prawdziwy tor przeszkód. I nie chodzi tu tylko o fatalny stan nawierzchni, głównie o oznakowanie tras. Ubytki występują w podstawowym oznakowaniu, które zapewnia bezpieczeństwo kierowcom oraz pieszym, biorącym udział w ruchu drogowym. Stąd nasz pomysł na lustrację na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych naszego miasta - tłumaczy Bogdan Matusiak, instruktor jazdy ze szkoły Fundacja ‼Wałbrzych 2000".

Którędy na Jelenią Górę?

Które skrzyżowania wymagają najszybszej interwencji? Na wałbrzyskich drogach można już wskazać co najmniej kilkanaście newralgicznych miejsc, gdzie trzeba wprowadzić niezbędne poprawki. Twardy orzech do zgryzienia mają wszyscy kierowy wyjeżdżający z ul. Generała W. Sikorskiego w dzielnicy Sobięcin. Czeka na nich trudna zagadka. Na ‼dwupoziomowym skrzyżowaniu" nie ma w żadnym miejscu znaków i tablic informacyjnych o kierunku jazdy do Jeleniej Góry. Miejscowi sobie radzą, bo wiedzą, że pusty słupek to pozostałość po tablicy, ale przyjezdni mają problemy. - Doświadczył tego na własnej skórze znajomy, który zgubił się na skrzyżowaniu, ponieważ z żadnego znaku wcale nie wynikało, że powinien zjechać - opowiada Bogdan Matusiak.

Gdzie znaki?

Instruktorzy załamują ręce, bo prawie każda ulica w Wałbrzychu jest usłana nie tylko dziurami, ale i drogowymi absurdami.

- Zarzuca się nam, że uczymy kursantów jazdy na pamięć. Naukę prawidłowego uczestniczenia w ruchu drogowym skutecznie utrudnia nam mała ilość znaków, całkowity ich brak i - co gorsza - niepotrzebne oznakowanie - relacjonuje Olgierd Krzywda z Ośrodka Szkolenia Kierowców. - To my musimy uświadomić kursantowi, gdzie i jak ma się zachować. Tego wymaga się od niego na egzaminie państwowym. Również po uzyskaniu uprawnień taka osoba musi samodzielnie poruszać się po drogach całego kraju, po drogach gdzie brakuje odpowiedniego oznakowania - dodaje instruktor.

Pułapki drogowe są dosłownie wszędzie. Chociażby przykład jednokierunkowej ulicy Szpitalnej. Od strony ul. Czerwonego Krzyża nie ma informacji o możliwości ruchu tylko w jedną stronę. - Z tego powodu wielu kierowców zawraca obok garaży, kierując się pod prąd. Wystarczyłby jeden komplet znaków w tym miejscu: ustąp pierwszeństwa i zakaz skrętu w prawo, aby zaoszczędzić nerwów i wydatków związanych z czyimś niedbalstwem. Kompletny brak oznakowania tylko zachęca kombinatorów z wysłużonymi autami do spowodowania lekkiej kolizji - dopowiada Olgierd Krzywda.

Identycznie wygląda sytuacja na ul. Węglowej. Wjazd od strony nieczynnego hotelu Sudety także nie jest zaopatrzony w odpowiednie znaki.

Drogowe absurdy

I jeszcze jeden kwiatek. Jadąc z ul. Garbarskiej na ul. Kościelną kierowca samochodu właściwie nie powinien już do końca swojej podróży przekraczać prędkości 20 km/h. Znaku odwołującego strefę zamieszkania nadaremnie szukać. Nie warto także rozglądać się za znakiem informującym o drodze jednokierunkowej. - Próbujemy uświadomić nie tylko osoby, które chcą zdać kurs prawa jazdy, bo nie tylko one mają problem z płynnym i bezkolizyjnym poruszaniem się po mieście -mówi Jerzy Czapski instruktor jazdy z Auto Szkoły.

- Najbardziej mnie boli, że kierowcy są przekonani, że do takiej sytuacji trzeba się przyzwyczaić. Wiele dróg jest tak fatalnie oznakowanych, że nie wiemy gdzie jesteśmy. Czas w końcu to zmienić - twierdzi stanowczo.

Równie ciekawie wygląda sytuacja oznakowania przejść dla pieszych na na ul. Sikorskiego. Przejścia są słabo wyeksponowane. - Jazda wieczorem przez słabo oświetlony Wałbrzych to nie lada wyzwanie tylko dla odważnych. Kierowcy pozostaje się tylko modlić o pustą drogę, ponieważ brakuje podstawowych znaków ostrzegających o skrzyżowaniach - ironizuje Czapski.

Na tapecie

Za kwestię właściwego oznakowania drogi odpowiada zarządca. Brak lub też nieprawidłowe oznakowanie prowadzi do odpowiedzialności podmiotu, na którego nałożono obowiązek zarządu daną drogą. - Ludzie mogą do nas zgłaszać uszkodzenia bądź kradzieże znaków. Przynajmniej raz w tygodniu pracownik sprawdza stan oznakowania w danym rejonie - twierdzi Joanna Wąsiel, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. - Jeżeli wykryje nieprawidłowości, są one usuwane - zapewnia.

Co o fatalnym oznakowaniu miasta sądzi policja?

- Nie prowadzimy statystyk związanych z kradzieżą lub dewastacją znaków drogowych - relacjonuje Jerzy Rzymek, rzecznik wałbrzyskiej policji. - Zdarzają się jednak incydentalne przypadki. Najczęściej w newralgicznych punktach miasta wandale domalowują sprayem przebieg drogi. Wałbrzyscy kierowcy nie dają się nabrać na takie sztuczki, ale przyjezdni owszem - podsumowuje

Miejmy nadzieję, że wszyscy zarządcy będą pamiętać o zbliżającej się wiośnie i związanymi z nią porządkami na drogach.

Anna Juszczak

juszczak@nww.pl

Drogi powiatowe

Koszt postawienia jednego nowego znaku wynosi powiat średnio 400 złotych.

Drogi wojewódzkie

Na drogach wojewódzkich oznakowanie jest sprawdzane nawet trzy razy w tygodniu. Specjalnie wyznaczeni do tego zadania pracownicy decydują o stopniu uszkodzenia znaku oraz o sposobie jego naprawy. Wszystkie znaki drogowe wymieniane za pieniądze własne Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Tylko w specjalnych przypadkach, jak wypadek, gdy są świadkowie zdarzenia, zarządca ubiega się od sprawcy odszkodowania.

Drogi krajowe

W rejonie wałbrzyskim na drogach krajowych w 2008 roku postawiono w sumie 300 nowych znaków typu E - tablice kierunkowe oraz typu F- znaki informacyjne, zakazu, nakazu. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad dokonała 1021 poprawek widoczności tarczy znaku, 550 wymian uszkodzonych słupków, 68 malowań słupków znaków drogowych, 257 demontaży tarcz znaków z wymianą na nowe. Przeprowadzone działania kosztowały 300 tysięcy złotych i objęły drogę krajową nr 35 - ul. Niepodległości, ul. Generała W. Sikorskiego, ul. Kolejowa, ul. Armii Krajowej, ul. Wrocławska, całą drogę krajową nr 34 od Gniechowic do Golińska.

Powered by MyScript